Centenario de la creació de la Inspecció de Treball i Seguretat Social. 1906-2006
L'1 de març de 2006, es va celebrar la commemoració dels cent anys de creació de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.
Se oferix esta informació dedicada a la història de la Institució i la seua relació amb el Dret Social.
100 anys d'Història
Con motiu del centenari de la Inspecció de Treball i Seguretat Social (01-03-2006), s'oferix esta informació dedicada a la Història de la Institució i la seua relació amb el Dret Social.
La Inspecció de Treball naix al nostre país a principis del segle XX com un dels fruits més importants de l'Institut de Reformes Socials, aprovant-se el seu primer reglament regulador pel Reial decret d'1 de març de 1906. Des de tal data se li encomana la vigilància del compliment de la incipient legislació social de l'època. Les funcions inspectores són objecte de regulació ja l'any 1909 i, després de la creació del Ministeri de Treball en 1920, s'establix una Inspecció General de caràcter regional que es convertia en provincial amb la reestructuració d'aquest Ministeri efectuada l'any 1932.
En 1939 es crea el Cos Nacional de la Inspecció de Treball integrant-se aquest en la Inspecció d'Assegurances Socials i de la Inspecció d'Emigració. Noves integracions es produïxen posteriorment com a conseqüència de la Llei Ordenadora de la Inspecció de Treball de 1962, afectant de la Inspecció Tècnica de Previsió Social i als Delegats de Treball.
En 1984 la Llei de Reforma de la Funció Pública va conformar de nou la Inspecció de Treball, que es transforma en Inspecció de Treball i Seguretat Social, organitzant la funció inspectora entorn de dos cossos, el Superior d'Inspectors de Treball i Seguretat Social i el de Controladores Laborales, com a cos de gestió.
Finalmente l'any 1997, a través de la Llei 42 de 14 de novembre i conforme a la nova organització territorial de l'Estat sorgida de la Constitució de 1978, es configura el Sistema d'Inspecció de Treball i Seguretat Social com un conjunt institucional integrat, les funcions del qual s'exerciten d'acord amb l'àmbit de competències propi de l'Estat i de les Comunitats Autònomes.
Dicha Ley defineix un sistema institucional d'Inspecció de Treball i Seguretat Social que s'assentisca conjuntament en l'àmbit de l'Estat i de les Comunitats Autònomes. Així mateix la Llei 42/1997 procedeix a la creació, com a cos de gestió, del Cos de Sotsinspectors d'Ocupació i Seguretat Social, en el qual s'integra el Cos de Controladors Laborals, adequant i actualitzant les seues funcions inspectores de suport i col·laboració en el si del sistema d'Inspecció de Treball i Seguretat Social en la qual s'integren.
Transcorreguts per tant 100 anys des de l'aparició de la Inspecció de Treball al nostre país, s'ha recorregut un llarg camí marcat pel canvi en els processos industrials, en les relacions de treball, en els models organitzatius i en les institucions, tant nacionals com supranacionals, amb l'assumpció d'un progressiu protagonisme per part dels agents socials.